16/06/2013

Στα πλαίσια της Διεθνούς συνεργσίας CODEPATRAS

10 – 15 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013

Την εβδομάδα 10 έως 15 Ιουνίου συνδιοργανώθηκε από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ΕΤΗ) και την Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου μια πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη δράση: μια διεθνής συνάντηση εργασίας (joint seminar week) με θέμα την ολοκληρωμένη προσέγγιση του χώρου και την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων με μελέτη περίπτωσης την Πάτρα (Urban and Railway Development in Patras) και στόχο την παραγωγή ιδεών για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής υποδομής στην Πάτρα.

Στη δράση συμμετείχαν σπουδαστές των τριών Ιδρυμάτων υπό την καθοδήγηση των καθηγητών Bernd Scholl (ΕΤΗ), Κώστα Μωραϊτη (ΕΜΠ) και Βασίλη Παππά (ΠΠ), των συνεργατών τους και εξειδικευμένων συμβούλων / τεχνικών, σχηματίζοντας μικτές ομάδες εργασίας και δουλεύοντας συστηματικά από τη Δευτέρα ως και την Πέμπτη.

Η παρουσίαση της δουλειάς τους έγινε δημόσια την Παρασκευή, 15 Ιουνίου, στην Αγορά Αργύρη.

Τον συντονισμό του όλου εγχειρήματος είχε η κα. Είρηνη Φρεζάδου, Αρχιτέκτων Μηχανικός ενώ η διεξαγωγή του θερινού εργαστηρίου / σεμιναρίου έγινε με αυτοχρηματοδότηση των τριών συμμετεχόντων Ιδρυμάτων και την υποστήριξη του Δήμου Πατρέων, στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Πατρών.

Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά. Όλες οι ομάδες (επτά) παρήγαγαν εξαιρετικής πληρότητας και ποιότητας προτάσεις (με δεδομένο τον ελάχιστο χρόνο που είχαν στη διάθεσή τους και το γεγονός ότι επρόκειτο για φοιτητικές εργασίες). Η παρουσίασή ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία για όσους παραβρέθηκαν να προβληματιστούν γύρω από ένα θέμα που αφορά άμεσα την πόλη. Η παρουσία εκπροσώπων του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, με παρουσιάσεις επί του θέματος κατά τη διάρκεια της εβδομάδος, απόδειξε ότι το πρόβλημα της εξεύρεσης μιας ρεαλιστικής λύσης όσον αφορά τη διέλευση του τραίνου στην Πάτρα τους απασχολεί έντονα. Παράλληλα παρουσιάσεις έγιναν και από άλλους εξειδικευμένους επί του θέματος επιστήμονες – εξωτερικούς συμβούλους. Τα υλικά που παρήχθησαν από τη δουλειά των Ομάδων Εργασίας θα δημοσιοποιηθούν σύντομα στο Διαδίκτυο (www.codepatras.ethz.ch).

Ποίο είναι το πιο ενδιαφέρον στοιχείο όλων των παρουσιάσεων και των αποτελεσμάτων από την κοινή προσπάθεια; Το γεγονός ότι καμία ομάδα δεν αντιμετώπισε το θέμα του τραίνου αποκλειστικά σαν ένα τεχνικό έργο, δηλαδή σαν έργο χάραξης και κατασκευής μιας σήραγγας ή όποιας άλλης λύσης. Αντίθετα, όλες οι ομάδες προσπάθησαν να το επεξεργαστούν ως πρόβλημα που σχετίζεται με την οργάνωση ενός δικτύου εξυπηρέτησης πολλαπλών - όχι αναγκαστικά συμβατών - αναγκών (υπεραστικών επιβατικών μετακινήσεων προς την πόλη και το λιμάνι, αστικών μετακινήσεων με τον προαστιακό και εμπορευματικών μετακινήσεων προς την πόλη και το λιμάνι). Οι απαντήσεις προφανώς διέφεραν, αλλά η προσέγγιση ήταν κοινή. Σίγουρα, αυτό είναι το σημείο - κλειδί για την αντιμετώπιση του θέματος και από τους φορείς της πόλης. Ενός θέματος που παραμένει στην επικαιρότητα για περισσότερο από 20 χρόνια και που η λύση του απαιτεί προσεγγίσεις χωρίς αγκυλώσεις και υπερφίαλες προτάσεις.